FANDOM

120px-LogoWIKISPECIES01 lot. Accipitridae
Buteo buteo 4 (Marek Szczepanek)
Haliaeetus vocifer, Kruger

Vanaginiai - Accipitridae Vieillot, 1816, sakalinių paukščių (Falconiformes) šeima.

Išvaizda Redaguoti

Vidutinio dydžio ir dideli paukščiai. Turi plačius sparnus, kurie padeda sklandyti ir sklęsti. Gyvenimo būdas labai įvairus. Gali sverti iki 12 kg. [ r ]

Biologija Redaguoti

Mityba Redaguoti

Dauguma minta gyvu grobiu, kurį gaudo ant žemės, medžių, rečiau ore (grifai minta negyvais gyvūnais).

Paplitimas Redaguoti

Šalys kuriose yra aptinkama šeimos rūšys (skliaustuose nurodytas šios šeimos šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Afganistanas (17), Airija (5), Albanija (2), Alžyras (18), Angola (30), Antigva ir Barbuda (2), Argentina (42), Armėnija (1), Aruba (2), Australija (28), Austrija (26), Azerbaidžanas (6), Bahamai (5), Baltarusija (3), Bangladešas (12), Barbadosas (1), Belgija (4), Belizas (31), Beninas (20), Bermudai (8), Bisau Gvinėja (4), Bolivija (50), Bosnija ir Hercegovina (4), Botsvana (39), Brazilija (56), Britų Mergelių salos (4), Bulgarija (11), Burkina Fasas (1), Burundis (3), Butanas (14), Centrinės Afrikos Respublika (5), Danija (24), Dominika (3), Dominikos Respublika (6), Dramblio Kaulo Krantas (20), Egiptas (28), Ekvadoras (51), Eritrėja (19), Estija (22), Etiopija (44), Farerai (1), Fidžis (6), Filipinai (24), Folklando (Malvinų) Salos (6), Gabonas (21), Gajana (31), Gambija (21), Gana (21), Graikija (27), Grenada (4), Grenlandija (6), Gruzija (3), Gvadelupa (3), Gvatemala (36), Gvinėja (25), Haitis (5), Hondūras (32), Honkongas (9), Indija (57), Indonezija (46), Irakas (10), Iranas (22), Islandija (1), Ispanija (34), Italija (17), Izraelis (30), JAV Mergelių salos (3), JAV mažosios salos (1), Jamaika (5), Japonija (17), Jemenas (4), Jordanija (8), Jungtiniai Arabų Emyratai (9), Jungtinė Karalystė (18), Jungtinės Amerikos Valstijos (61), Kaimanų salos (3), Kalėdų sala (1), Kambodža (14), Kamerūnas (26), Kanada (22), Kazachija (25), Kenija (64), Kinija (47), Kipras (10), Kirgizija (6), Kolumbija (50), Komorai (3), Kongas (3), Kongo Demokratinė Respublika (38), Kosta Rika (41), Kroatija (9), Kuba (13), Kuveitas (3), Laosas (17), Latvija (17), Lenkija (24), Lesotas (15), Liberija (14), Lichtenšteinas (2), Lietuva (20), Liuksemburgas (5), Madagaskaras (15), Majotas (1), Malaizija (24), Malavis (28), Malis (6), Malta (7), Marianos Šiaurinės Salos (2), Marokas (20), Martinika (2), Mauricijus (4), Mauritanija (6), Meksika (47), Mianmaras (22), Mikronezija (1), Monakas (3), Mongolija (14), Mozambikas (17), Namibija (38), Naujoji Kaledonija (5), Naujoji Zelandija (4), Nepalas (35), Nigerija (20), Nigeris (7), Nikaragva (31), Norfolkas (1), Norvegija (23), Nyderlandai (19), Nyderlandų Antilai (3), Omanas (12), Pakistanas (27), Palestina (19), Panama (41), Papua Naujoji Gvinėja (30), Paragvajus (31), Peru (53), Pietų Afrikos Respublika (60), Pietų Korėja (25), Pitkerno salos (5), Portugalija (13), Prancūzija (25), Prancūzijos Gviana (22), Prancūzijos Polinezija (1), Puerto Rikas (8), Pusiaujo Gvinėja (12), Reunjonas (1), Ruanda (4), Rumunija (25), Rusija (38), Rytų Timoras (7), Saliamono Salos (8), Salvadoras (29), San Tomė ir Prinsipė (1), Saudo Arabija (7), Seišeliai (2), Senegalas (23), Sent Kitsas ir Nevis (2), Sent Lusija (2), Sent Vinsentas ir Grenadinai (3), Serbija (13), Siera Leonė (14), Singapūras (13), Sirija (5), Slovakija (6), Slovėnija (2), Somalis (29), Sudanas (34), Suomija (22), Surinamas (29), Svazilandas (39), Tadžikija (1), Tailandas (35), Taivanas (16), Tanzanija (50), Terksas ir Kaikosas (1), Togas (5), Trinidadas ir Tobagas (25), Tunisas (15), Turkija (24), Turkmėnija (8), Uganda (53), Ukraina (13), Urugvajus (16), Uzbekija (10), Vakarų Sachara (7), Vanuatu (3), Venesuela (48), Vengrija (19), Vietnamas (14), Vokietija (41), Zambija (42), Zimbabvė (49), Čadas (9), Čekija (12), Čilė (21), Šiaurės Korėja (10), Šri Lanka (20), Švedija (26), Šveicarija (11), Žaliasis Kyšulys (4). 

Kai kurios šeimos rūšys yra įtrauktos į Tarptautinę raudonąją knygą. Nustatyta apsaugos būklės (skliaustuose nurodytas rūšių skaičius): Grėsmingai nykstantys (10), Nykstantys (8), Pažeidžiami (28), Beveik nykstantys (28), Nekeliantys susirūpinimo (164), Trūksta duomenų (1).

Šeimoje yra 63 gentys ir 208 rūšys.

Lietuvos vanaginiai Redaguoti

Lietuvoje – 20 rūšių:

  1. 100px|link=Pernis apivorus, Pernis apivorus juv. 080718, 100px
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Vapsvaėdis</td><td class="smwtype_str">Pernis apivorus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
    . Rūšis įrašyta į Lietuvos raudonąją knygą.
  2. 100px|link=Milvus migrans, 100px
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Juodasis peslys</td><td class="smwtype_str">Milvus migrans</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  3. 100px|link=Milvus milvus
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Rudasis peslys</td><td class="smwtype_str">Milvus milvus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  4. 100px|link=Haliaeetus albicilla
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Jūrinis erelis</td><td class="smwtype_str">Haliaeetus albicilla</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  5. 100px|link=Gyps fulvus
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Palšasis grifas</td><td class="smwtype_str">Gyps fulvus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  6. 100px|link=Circaetus gallicus
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Paprastasis gyvatėdis</td><td class="smwtype_str">Circaetus gallicus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  7. 100px|link=Circus aeruginosus
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Nendrinė lingė</td><td class="smwtype_str">Circus aeruginosus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  8. 100px|link=Circus cyaneus, 100px
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Javinė lingė</td><td class="smwtype_str">Circus cyaneus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  9. 100px|link=Circus macrourus, 100px
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Stepinė lingė</td><td class="smwtype_str">Circus macrourus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  10. 100px|link=Circus pygargus, 100px
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Pievinė lingė</td><td class="smwtype_str">Circus pygargus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  11. 100px|link=Accipiter gentilis
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Vištvanagis</td><td class="smwtype_str">Accipiter gentilis</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  12. 100px|link=Accipiter nisus
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Paukštvanagis</td><td class="smwtype_str">Accipiter nisus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  13. 100px|link=Buteo buteo
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Paprastasis suopis</td><td class="smwtype_str">Buteo buteo</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  14. 100px|link=Buteo rufinus
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Stepinis suopis</td><td class="smwtype_str">Buteo rufinus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  15. 100px|link=Buteo lagopus
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Tūbuotasis suopis</td><td class="smwtype_str">Buteo lagopus</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  16. 100px|link=Aquila pomarina
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Mažasis erelis rėksnys</td><td class="smwtype_str">Aquila pomarina</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  17. 100px|link=Aquila clanga, Greater spotted Eagle ( Aquila clanga)10-31-2006 2-50-11 PM, 100px
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Didysis erelis rėksnys</td><td class="smwtype_str">Aquila clanga</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  18. 100px|link=Aquila heliaca, Kaiseradler Aquila heliaca 2 amk, 100px
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Karališkasis erelis</td><td class="smwtype_str">Aquila heliaca</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  19. 100px|link=Aquila chrysaetos
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Kilnusis erelis</td><td class="smwtype_str">Aquila chrysaetos</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.
  20. 100px|link=Aquila pennata, AquilaPennata nest, 100px
    "table class="sortable wikitable smwtable"><tr data-row-number="1" class="row-odd"><td class="smwtype_wpg">Nykštukinis sakalinis erelis</td><td class="smwtype_str">Aquila pennata</td></tr></table>" negali būti naudojamas kaip puslapio pavadinimas šiame wiki.

Pošeimiai ir gentys Redaguoti

  1. Pošeimis. Elaninae (8 rūšys)
    1. Palšieji pesliai - Elanus Savigny, 1809
    2. Afrikiniai kregždiniai pesliai - Chelictinia Lesson, 1843
    3. Perlamutriniai pesliai - Gampsonyx Vigors, 1825
    4. Amerikiniai kregždiniai pesliai - Elanoides Vieillot, 1818
  2. Pošeimis. Perninae (apie 14 rūšių)
    1. Kuoduotieji vanagai - Aviceda Swainson, 1836
    2. Ilgauodegiai vapsvaėdžiai - Henicopernis Gray, 1859
    3. Tikrieji vapsvaėdžiai - Pernis Cuvier, 1816
    4. Šviesiagalviai pesliai - Leptodon Sundevall, 1836
    5. Ilgasnapiai pesliai - Chondrohierax Lesson, 1843
    6. Plačiažiočiai pesliai - Machaerhamphus Westerman, 1848
  3. Pošeimis. Aegypiinae
    1. Indiniai ausuotieji grifai - Sarcogyps Lesson, 1842
    2. Tamsieji grifai - Aegypius Savigny, 1809
    3. Afrikiniai ausuotieji grifai - Torgos Kaup, 1828
    4. Baltagalviai grifai - Trigonoceps Lesson, 1842
    5. Tikrieji grifai - Gyps Savigny, 1809
    6. Grifai vienuoliai - Necrosyrtes Gloger, 1841
  4. Pošeimis. Gypaetinae
    1. Maitgrifiai - Neophron Savigny, 1809
    2. Palminiai grifai - Gypohierax Ruppell, 1836
    3. Avėdros - Gypaetus Storr, 1784
    4. Madagaskariniai gyvatėdžiai - Eutriorchis Sharpe, 1875
  5. Pošeimis. Buteoninae (apie 100 rūšių)
    1. Suopiniai ereliai - Geranoaetus Kaup, 1844
    2. Tikrieji suopiai - Buteo Lacepede, 1799
    3. Hariso suopiai - Parabuteo Ridgway, 1874
    4. Krabiniai suopiai - Buteogallus Lesson, 1830
    5. Suopiai žuvininkai - Busarellus Lesson, 1843
    6. Keršieji suopiai - Leucopternis Kaup, 1847
    7. Driežiniai suopiai - Kaupifalco Bonaparte, 1854
    8. Vanaginiai suopiai - Butastur Hodgson, 1843
    9. Ereliai atsiskyrėliai - Harpyhaliaetus Lafresnaye, 1842
    10. Gerviniai vanagai - Geranospiza Kaup, 1847
  6. Pošeimis. Aquilinae
    1. Pesliniai ereliai - Spizaetus Vieillot, 1816
    2.  ? Nisaetus Blyth, 1845
    3. Kuoduotieji ereliai - Lophaetus Kaup, 1847
    4. Vainikuotieji ereliai - Stephanoaetus Sclater, 1922
    5. Karingieji ereliai - Polemaetus Heine, 1890
    6. Sakaliniai ereliai - Hieraaetus Kaup, 1844
    7. Tikrieji ereliai - Aquila Brisson, 1760
    8. Indiniai juodieji ereliai - Ictinaetus Blyth, 1843
  7. Pošeimis. Circinae (16 rūšių)
    1. Lingės - Circus Lacepede, 1799
  8. Pošeimis. Polyboroidinae
    1. Linginiai vanagai - Polyboroides Smith, 1829
  9. Pošeimis. Milvinae (14 rūšių)
    1. Dančiasnapiai pesliai - Harpagus Vigors, 1824
    2. Melsvieji pesliai - Ictinia Vieillot, 1816
    3. Liaunasnapiai pesliai - Rostrhamus Lesson, 1830
    4.  ? Helicolestes Temminck, 1821 - anksčiau priklausė Rostrhamus genčiai
    5. Netikrieji pesliai - Haliastur Selby, 1840
    6. Tikrieji pesliai - Milvus Lacepede, 1799
    7. Kampuotuodegiai pesliai - Lophoictinia Kaup, 1847
    8. Suopiniai pesliai - Hamirostra Brown, 1846
  10. Pošeimis. Accipitrinae (apie 55 rūšys)
    1. Tikrieji vanagai, vanagai - Accipiter Brisson, 1760 [54]
    2. Ilgauodegiai pesliai - Urotriorchis Sharpe, 1874
    3. Rusvieji vištvanagiai - Erythrotriorchis Sharpe, 1875
    4. Naujosios Gvinėjos vanagai - Megatriorchis Salvadori, Albertis, 1875
  11. Pošeimis. Circaetinae
    1. Striukauodegiai gyvatėdžiai - Terathopius Lesson, 1830
    2. Gyvatėdžiai - Circaetus Vieillot, 1816
    3. Kuoduotieji gyvatėdžiai - Spilornis Gray, 1840
    4. Ereliai beždžionėdžiai - Pithecophaga Ogilvie-Grant, 1896
  12. Pošeimis. Haliaeetinae
    1. Jūriniai ereliai - Haliaeetus Savigny, 1809
    2. Ereliai žvejai - Ichthyophaga Lesson, 1843
  13. Pošeimis. Harpiinae
    1. Gvianinės harpijos - Morphnus Dumont, 1816
    2. Harpijos - Harpia Vieillot, 1816
    3. Naujosios Gvinėjos harpijos - Harpyopsis Salvadori, 1875
  14. Pošeimis. Melieraxinae
    1. Giedvanagiai - Melierax Gray, 1840

Gentys Redaguoti

  1.  ? Asturina Vieillot, 1816
  2.  ? Dryotriorchis Shelley, 1874
  3.  ? Lophotriorchis Sharpe, 1874
  4.  ? Macheiramphus Westerman, 1851
  5. Ereliai žuvininkai - Pandion Savigny, 1809
  6.  ? Sagittarius Hermann, 1783
  7.  ? Falcipennis Elliot, 1864

Literatūra Redaguoti

  • WoRMS (2011). Accipitridae. Accessed through: World Register of Marine Species. (Žr. tikrinta 2011-02-17)
  • Lerner, H. L., Mindell, D. P. 2005: Phylogeny for eagles, Old World vultures and other Accipitridae taxa based on nuclear and mitochondrial DNA. Molecular phylogenetics and evolution, 37: 327-346. [1]

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

[Redaguoti sinonimus]

Sistematika Redaguoti

  dar 3 šeimos  
   
  Būrys
Sakaliniai paukščiai
(Falconiformes)
   
        245 rūšys
  Klasė
Paukščiai
(Aves)
    Šeima
Vanaginiai
(Accipitridae)
  64 gentys  
         
  dar 27 būriai  

Išnašos Redaguoti