FANDOM

120px-LogoWIKISPECIES01 lot. Adansonia digitata
SenegalBaobab
Adansonia digitata
Adansonia digitata 0011
Tikrasis baobabas

Tikrasis baobabas - Adansonia digitata L., 1753, augalų (Plantae) karalystės magnolijūnų (Angiospermae) skyriaus magnolijainių (Magnoliopsida) klasės (Malvales) eilės (Malvaceae) šeimos (Adansonia (Malvaceae)) genties rūšis.

Morfologinis aprašymas Redaguoti

[ k ] Baobabas – būdingas Afrikos savanos medis.

Auga lėtai, bet tikriausiai dėl to kad Afrikos savanose iškrinta nedaug kritulių. Išgyvena iki 2 tūkstančių metų. Tai vienas masyviausių medžių pasaulyje dėl kamieno storio.

Dažniausias aukštis 12-19 metrų ir retai kada pasitaiko aukštesnių kaip 25 m. Jų kamieno skersmuo iki 9-12 m (kamieno apimtis iki 28 m). Kaip manoma, Glencoe fermoje, netoli Hoedspruit, Limpopo provincijoje (PAR) auga storiausią kamieną turintis tikrasis baobabas. Medis pasidalijęs į keletą kamienų neaukštai nuo žemės. Pagrindinis kamienas jau seniai yra nuvirtęs. 2009 metų lapkričio mėnesį medis pasidalino į dvi dalis, ko pasekoje atsirado didžiulė ertmė medyje. Prieš pasidalinant kamienams, jo skersmuo buvo 15.9 metrų, apimtis 47 metrai, aukštis - 17 metrų.

Tikrojo baobabo žievė nelygi ir griovėta, pilka ar rusva, labai stora, o mediena neturi metinių rievių. Tikrasis baobabas – lapuotis medis, tačiau 9 mėnesius per metus būna be lapų, todėl pažiūrėjus atrodo, kad auga šaknimis į viršų. Lapas suformuotas iš 12 cm ilgio lapelių, tarsi pirštuotas. Žiedai pavieniai, kabantys, iki 20 cm skersmens, baltos spalvos su rausvais kuokeliais, pražysta naktį. Vaisiai dideli – apie 30 cm ilgio pailgi moliūgai, sumedėję ir plaukuoti. Dėl tokių įdomių vaisių baobabas dar vadinamas „beždžionių duonmedžiu“ arba „pastipusių žiurkių medžiu“. Baobabai auga iš sėklų.

Baobabai labai atsparūs. Medis gali būti sudegintas, ar nupjautos jo šaknys, bet sugeba atželti iš vienos šaknies ataugos ir toliau augti. Baobabai puikiai prisitaikę kaupti vandenį. Jie susikuria savo ekosistemą, todėl tampa daugelio gyvūnų maitintojais, pradedant nuo mažiausių organizmų, gyvenančių žievės plyšiuose, ir baigiant paukščiais ar stambiais žinduoliais. Paukščiai suka lizdus baobabo šakose, babuinai, lemūrai skina vaisius, šikšnosparniai minta žiedų nektaru ir žiedadulkėmis, o drambliai atsilaužia ir ėda patį medį.

Taikomoji reikšmė Redaguoti

Visos medžio dalys gali būti vartojamos naudingai. Iš lapų verdama arbata arba daromi milteliai, naudojami medicininiais tikslais (nuo anemijos, rachito, dizenterijos, kepenų ligų ir t. t.).

Baobabo žieduose labai daug skanaus nektaro, taip pat iš žiedadulkių gaminami klijai. Jaunos šaknys verdamos ir valgomos panašiai kaip šparagai. Iš žievės daromas grubus pluoštas, iš kurio gaminamos virvės, krepšiai, kilimai, popierius ar drabužiai. Vaisių minkštimas valgomas. Vaisiai rūgštoki, juose daug vyno rūgšties ir vitamino C, puikiai tinka būti spaudžiami, o iš sulčių daromas skanus gaivinantis gėrimas.

Vietiniai gyventojai dažnai naudojasi baobabais įsirengdami medžio kamiene parduotuves, namus, daržines, autobuso stoteles. Vieno Zimbabvėje augančio baobabo viduje sutilpo 40 žmonių.

Paplitimas Redaguoti

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

[Redaguoti sinonimus]

Sistematika Redaguoti

  dar 5 šeimos  
      Rūšis
Tikrasis baobabas
(Adansonia digitata)
  Eilė
Dedešviečiai
(Malvales)
    Gentis
Baobabas
(Adansonia (Malvaceae))

  Klasė
Magnolijainiai
(Magnoliopsida)
    Šeima
Dedešviniai
(Malvaceae)

  dar 66 eilės   dar 46 gentys  

Išnašos Redaguoti

  1. Global Biodiversity Information Facility: GBIF: Adansonia digitata informacija.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 2,4 2,5 2,6 2,7 2,8 2,9 Adansonia digitata. The Angiosperms (Flowering plants). The Plant List (2010). Version 1.
  3. Adansonia bahobab. The Plant List (2010).
  4. Adansonia baobab. The Plant List (2010).
  5. Adansonia integrifolia. The Plant List (2010).
  6. Adansonia scutula. The Plant List (2010).
  7. Adansonia situla. The Plant List (2010).
  8. Adansonia somalensis. The Plant List (2010).
  9. Adansonia sphaerocarpa. The Plant List (2010).
  10. Adansonia sulcata. The Plant List (2010).
  11. Baobabus digitata. The Plant List (2010).
  12. Ophelus sitularius. The Plant List (2010).