FANDOM

120px-LogoWIKISPECIES01 lot. Bougainvillea
Starr 030418-0058 Bougainvillea spectabilis
Bougainvillea

Bugenvilija - Bougainvillea Comm., Juss., ?, augalų (Plantae) karalystės magnolijūnų (Angiospermae) skyriaus magnolijainių (Magnoliopsida) klasės (Caryophyllales) eilės (Nyctaginaceae) šeimos gentis.

Pavadinta jūrininko Luiso Antuano de Bugenvilio (1729-1811), kuris vadovavo pirmajai prancūzų kelionei aplink pasaulį garbei.

Morfologinis aprašymas Redaguoti

Užauga iki 5 m ir aukštesnės. Šakelės turi dyglius, bet yra lanksčios. Tikrieji žiedai - neišvaizdūs, o tai, kas atrodo kaip žiedai, iš tikrųjų yra ryškiaspalviai pažiedlapiai. Jie būna violetiniai, balti, geltoni, oranžiniai, raudoni ir tarpinių atspalvių, priklausomai nuo veislės. Gausiai žydi balandžio - birželio mėnesiais. Šias lianas galima genėti ir fotmuoti krūmus, medelius, netgi bonsus.

Auga tropinio ir subtropinio klimato zonose.

Taikomoji reikšmė Redaguoti

Bugenvilijos auga greitai ir jau antraisiais metais užima daug vietos. Per didelius augalus po žydėjimo reikia genėti. Mėgsta labai saulėtas, šiltas ir erdvias vietas. Vasarą balkone jaučiasi geriau, nei kambaryje. Saulėtomis dienomis joms reikia nemažai vandens, todėl pavasarį ir vasarą laistomos gausiai, bet vandens padėkle nepaliekama. Kovo - rugpjūčio mėnesiais kas savaitę tręšiamos universaliomis arba žydintiems augalams skirtomis trąšomis. Rudenėjant įnešamos į patalpą. Žiemą geriau laikyti vėsioje (apie 10 laispnių) ir šviesioje patalpoje. laistyti saikingai (šiuo metu gali numesti dalį lapų). Laikomos šiltame kambaryje bugenvilijos auga ir žiemą, bet po to menkai žydi. Persodinamos kas du-tris metus, anskti pavasarė arba rudenį.

Pavasarį ir vasarą dauginamos auginiais. Dauginimo dėžutėje, 25-28 laipsnių temperatūroje, įsišaknija maždaug per 1,5 mėnesio. Šaknelės būna plonos ir trapios, todėl persodinti reikia atsargiai. Jauni augalai toliau auginami šviesioje ir šiltoje vietoje.

Paplitimas Redaguoti

Natūraliai paplitusi Pietų Amerikoje nuo Brazilijos vakarinės dalies iki Peru ir į pietus iki pietų Argentinos. [ k ] Šalys kuriose yra aptinkama genties rūšys (skliaustuose nurodytas šios genties šalyje aptinkamų rūšių skaičius): Argentina (7), Australija (1), Austrija (1), Bahamai (2), Belizas (1), Beninas (2), Bolivija (14), Brazilija (7), Britų Mergelių salos (1), Burundis (1), Dominikos Respublika (2), Egiptas (1), Ekvadoras (5), Fidžis (2), Gvatemala (3), Hondūras (3), Ispanija (2), Izraelis (1), Jamaika (1), Japonija (1), Jungtinės Amerikos Valstijos (5), Kamerūnas (1), Kolumbija (3), Komorai (1), Kosta Rika (3), Madagaskaras (1), Meksika (3), Mikronezija (1), Naujoji Zelandija (1), Nigerija (2), Nikaragva (1), Nyderlandai (1), Nyderlandų Antilai (2), Panama (2), Papua Naujoji Gvinėja (1), Paragvajus (6), Peru (6), Portugalija (1), Prancūzija (1), Prancūzijos Gviana (1), Puerto Rikas (3), Pusiaujo Gvinėja (2), Saliamono Salos (1), Salvadoras (2), Somalis (1), Taivanas (1), Tanzanija (1), Trinidadas ir Tobagas (1), Venesuela (3), Čilė (1), Švedija (2)..

Rūšys Redaguoti

  1.  ? Bougainvillea berberidifolia Heimerl, 1901
  2. Spalvingoji bugenvilija - Bougainvillea buttiana Holttum, Standl., 1944
  3.  ? Bougainvillea campanulata Heimerl, 1913
  4. Plikoji bugenvilija - Bougainvillea glabra Choisy, 1849
  5.  ? Bougainvillea herzogiana Heimerl, 1915
  6.  ? Bougainvillea infesta Griseb., 1879
  7.  ? Bougainvillea lehmanniana Heimerl, 1932
  8.  ? Bougainvillea lehmannii Heimerl, ?
  9.  ? Bougainvillea malmeana Heimerl, 1901
  10.  ? Bougainvillea modesta Heimerl, 1901
  11.  ? Bougainvillea pachyphylla Heimerl, Standl., 1931
  12.  ? Bougainvillea peruviana Bonpl., 1808
  13.  ? Bougainvillea pomacea Choisy, 1849
  14.  ? Bougainvillea praecox Griseb., 1879
  15. Puošnioji bugenvilija - Bougainvillea spectabilis Willd., 1799
  16.  ? Bougainvillea spinosa Cav., Heimerl, 1889
  17.  ? Bougainvillea stipitata Griseb., 1874
  18.  ? Bougainvillea trollii Heimerl, 1932

Literatūra Redaguoti

Nuorodos Redaguoti

Sinonimai Redaguoti

[Redaguoti sinonimus]

Sistematika Redaguoti

  dar 11 šeimų  
      1 Rūšis
([[]])
  Eilė
Gvazdikiečiai
(Caryophyllales)
    Gentis
Bugenvilija
(Bougainvillea)

  Klasė
Magnolijainiai
(Magnoliopsida)
    Šeima
(Nyctaginaceae)

  dar 66 eilės   dar 17 genčių  

Išnašos Redaguoti